فوربلاگ فوربلاگ .

فوربلاگ

اینترنت ماهواره‌ای همراه استارلینک در راه است؛ دریافت بر روی گوشی موبایل؟

در یک اتفاق جالب روز دوشنبه اسپیس ایکس درخواستی را در کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) به ثبت رسانده است که به نظر می‌رسد برای آوردن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به گوشی‌های همراه باشد. جزئیات جالب را در شهرسخت‌افزار بخوانید.

پوشش اینترنت استارلینک طی ماه‌های گذشته به طرز گستره‌ای افزایش یافته است و حالا بیش از 2500 ماهواره با نزدیک به نیم میلیون کاربر دارد. با این حال دریافت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ملزم به تهیه تجهیزات دریافت و داشتن اشتراک است که به وضوح محدودیت‌های خود را دارد و استفاده از آن به آسانی سرویس‌های معمول چون 4G نیست.

این هفته کمپانی اسپیس ایکس با ارائه درخواست رسمی به کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده، خواستار دریافت مجوز برای استفاده از باند فرکانسی 2 گیگاهرتز شده است. در این درخواست استارلینک برای استفاده از باند فرکانسی 2 گیگاهرتز به منظور ارئه اینترنت ماهواره‌ای همراه تقاضای مجوز کرده است.

در حال حاضر اینترنت ماهواره‌ای Starlink در بانک فرکانسی Ku و Ka ارائه می‌شود که بدون داشتن دیش (آنتن) قابل دریافت نیست، بنابراین امکان دریافت آن بر روی وسایل قابل حمل چون گوشی یا مودم پرتابل وجود ندارد. نمونه ای از آنتن های جدید استارلینک را در تصویر بالا مشاهده می کنید.

هرچند در این مرحله نمی‌توان با قاطعیت درباره ایده یا برنامه اسپیس ایکس برای استارلینک ابراز نظر کرد، اما ممکن است این کمپانی به دنبال استفاده از ماهواره به جای ایستگاه‌های زمینی برای ارائه اینترنت موبایل باشد. جالب‌تر اینکه ظاهراً این درخواست اسپیس ایکس با خرید استارت آپ Swarm مرتب است. Swarm ماهواره‌های بسیار کوچکی برای ارائه اینترنت به دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء در مناطق غیر مسکونی طراحی کرده است.

ظاهراً SpaceX به دنبال اضافه کردن تجهیزات تازه‌ای به ماهواره‌های خود است که آنها را قادر به ارائه اینترنت همراه در باند فرکانسی 2 گیگاهرتزی می‌سازد.

هرچند درباره چگونگی ارائه اینترنت ماهواره‌ای همراه اطلاعاتی در دست نیست و بعید به نظر می‌رسد دست کم توسط گوشی‌های هوشمند فعلی قابل دریافت باشد، اما از توضیحات موجود در درخواست اسپیس ایکس به نظر می‌رسد پای یک گیرنده قابل حمل کوچک برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای Starlink در میان باشد. به وضوح کاربران یک گیرنده کوچک را بر دیش ترجیح می‌دهند.

جالب‌تر اینکه اسپیس ایکس مدعی شده میزان تأخیر اینترنت ماهواره‌ای موبایل این کمپانی زیر 50 میلی ثانیه خواهد بود. دقت داشته باشید اینترنت ماهواره ای موبایل به معنای همراه و قابل حمل بودن یا قابلیت دریافت حین حرکت است و نباید لزوماً آن را به معنای ارائه بر روی گوشی های موبایل دانست.

در هر صورت بد نیست اشاره کنیم از مدت‌ها قبل شایعاتی مبنی بر پشتیبانی گوشی‌های آیفون از اینترنت ماهواره‌ای مطرح شده بود. چه کسی می‌داند، شاید اپل و اسپیس ایکس برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای بر روی گوشی‌های هوشمند همکاری کنند.

می خواهید اپلیکیشن اندروید و ios بسازید؟ دوره آموزش فلاتر پروژه محور مخصوص شماست.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۳۹:۴۲ توسط:مهیا امینی موضوع: نظرات (0)