فوربلاگ فوربلاگ .

فوربلاگ

دریافت نسخه‌های جدید اندروید به مدت 3 سال برای همه گوشی‌ها اجباری می‌شود؟

قانون گذاران اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا سازندگان گوشی‌های هوشمند را به ارائه طولانی مدت آپدیت‌های امنیتی و نسخه‌های جدیدتر سیستم عامل آنها ملزم کنند. در صورتی که این طرح اجرا شود، باید همه گوشی‌ها به مدت 3 سال آپدیت‌های سیستم عامل و به مدت 5 سال وصله‌های امنیتی را دریافت کنند. جزئیات نویدبخش را در شهر سخت افزار بخوانید.

همان‌طور که می دانید سرعت و عملکرد برندهای مختلف موبایل در ارائه آپدیت‌های جدید سرفصل های اندروید یا وصله‌های امنیتی بسیار متفاوت است و حتی برخی گوشی‌ها اصلاً آپدیت‌های جدید اندروید را دریافت نمی‌کنند. در طرف مقابل گوشی‌ها و تبلت های اپل به لطف اکوسیستم اختصاصی iOS وضعیت بسیار مطلوبی دارند و خیلی زود کاربران از جدیدترین نسخه از iOS بهره‌مند می‌شوند.


بر اساس طرح پیشنهادی پارلمان اروپا، باید سازندگان حداقل ظرف دو ماه آپدیت‌های امنیتی یا سیستم عامل را به دست کاربران برسانند. این طرح همچنین پیشنهاد می‌کند گوشی‌های هوشمندی که در خاک اتحادیه اروپا به فروش می‌رسند باید به مدت 3 سال آپدیت‌های جدید سیستم عامل و به مدت حداقل 5 سال وصله‌های امنیتی را دریافت کنند.

با وجود اینکه ما در اروپا زندگی نمی‌کنیم، اما چنین الزاماتی می‌تواند برای کاربران ساکن مناطق دیگر دنیا هم ثمره‌هایی داشته باشد.

در صورتی که این طرح به تصویب برسد و به اجرا گذاشته شود، سازندگان گوشی‌های هوشمند ناچار خواهند بود رویه کنونی خود را کنار بگذارند. برای نمونه سامسونگ و گوگل وعده 5 سال دریافت وصله‌های امنیتی را داده‌اند اما در میان محصولات تبعیض قائل هستند و مدل‌های گران‌تر وضعیت بهتری در دریافت نسخه‌های جدید اندروید دارند.

در حالی که سامسونگ چهار نسخه جدید اندروید را برای مدل‌های گران قیمت خود ارائه می‌کند، گوگل و سایر برندها معمولاً آپدیت‌های کمتری برای گوشی‌های پیشین خود ارائه می‌کنند.

چنین الزاماتی می‌تواند پشتیبانی طولانی مدت را به گوشی‌های غیر پرچم‌دار هم بیاورد و دیگر گوشی‌های ارزان و اقتصادی خیلی زود از سوی سازندگان به فراموشی سپرده نشوند. می دانیم معمولاً سازندگان موبایل پشتیبانی سریع و طولانی مدت را تنها به مدل‌های گران قیمت خود محدود می‌کنند.

 

جالب‌تر اینکه متن پیش نویس طرح پیشنهادی قانون گذاران به موضوع افت دوام باتری با آپدیت‌های جدید هم پرداخته است و نباید آپدیت‌های جدید سیستم عامل یا دیگر آپدیت‌ها موجب افت دوام باتری شوند. همچنین نباید عدم نصب کردن آپدیت‌ها منجر به کاهش سرعت گوشی شود.

بد نیست اشاره کنیم پارلمان اروپا سازندگان را ملزم کرده تا سال 2024 تمامی گوشی‌های خود را با درگاه USB-C عرضه کنند و به تعدد درگاه‌های شارژ پایان بدهند.

ممکن است بخشی از طرح پیشنهادی همین امسال تصویب شود و بسیاری از مفاد آن به فاصله 12 ماه به اجرا گذاشته شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۵۸:۵۷ توسط:مهیا امینی موضوع: نظرات (0)