فوربلاگ فوربلاگ .

فوربلاگ

اتحاد شرکت‌های بزرگ فضایی اروپا برای رقابت با استارلینک

حجم پیشرفت سرویس استارلینک از شرکت اسپیس ایکس آنقدر گسترده شده که دنیا را از همین حالا با خطر انحصار در آینده اینترنت ماهواره‌ای را بسیار محتمل کرده است. در همین راستا دو سرویس دهنده اروپیی یوتلست و وان وب قصد دارند با تجمیع خدمات، به رقیب شماره یک استارلینک تبدیل شوند. با این مطلب از مجله فناوری شهر سخت افزار همراه ما باشید.

اپراتورهای ماهواره ای اینترنتی OneWeb و Eutelsat در حال برنامه ریزی برای ادغام به امید تبدیل شدن به رقیب قوی‌تری برای Starlink اسپیس ایکس هستند. انتظار می‌رود این ادغام، که منوط به تایید قانون‌گذاران و سهامداران یوتلست است، تا اواسط سال 2023 بسته شود و ارزش وان وب 3.4 میلیارد دلار است. سهامداران OneWeb و Eutelsat هر کدام صاحب نیمی از شرکت ترکیبی خواهند شد.

یوتلست ناوگانی متشکل از 36 ماهواره در مدار زمین ثابت دارد. در طرح اقدام سرویس دو شرکت، این گروه با خوشه ماهواره‌های OneWeb در مدار پایین‌تر ترکیب شده که می توانند دسترسی به اینترنت را در سراسر کره زمین فراهم کنند. جالب است بدانید که شرکت وان وب در حال حاضر 428 ماهواره در مدار 648 در شبکه نسل اول خود دارد.

اما در مورد همکاری جدید، دو شرکت OneWeb و Eutelsat انتظار دارند در سال مالی 2022-2023 مجموعاً 1.2 میلیارد یورو (1.56 میلیارد دلار) درآمد داشته باشند. Dominique D'Hinnin، رئیس Eutelsat و مدیرعامل Eva Berneke در این سمت‌ها در نهاد ادغام شده باقی خواهند ماند و سونیل بهارتی میتال، سرمایه گذار OneWeb نیز به عنوان رئیس مشترک شرکت جدید انتخاب خواهد شد.

این ادغام پس از آن صورت می گیرد که OneWeb در تلاش خود برای تبدیل شدن به رقیب قدرتمندی برای دو سرویس آمریکایی Starlink شرکت اسپیس ایکس و Project Kuiper آمازون دچار مشکل شد.

همچنین بخوانید: دوره آموزش لاراول مهارت محور از صفر تا صد

پروژه پرتاب ماهواره های اینترنتی وان وب

در همین راستا شرکت وان وب در ماه مارس 2020 در حالیکه به دنبال خریدار بود، اعلام ورشکستی کرد و در همین دوران دولت بریتانیا و Bharti Global متعلق به Mittal هر کدام 500 میلیون دلار برای 45 درصد از سهام آن را خرید کردند تا به نوعی شرکت را از ورطه نابود نجات دهند. در ادامه نیز اوایل سال 2021 بودجه بیشتری برای پرتاب صدها ماهواره توسط وان وب جذب شد تا بتواند دوباره به بازار رقابت بازگردد.

اخیراً، OneWeb در پی تهاجم روسیه به اوکراین گرفتار آتش متقابل بین روسیه و غرب شد. تحریم‌های بریتانیا روسیه را وادار کرد که پرتاب ماهواره‌های OneWeb را مسدود کند و این کشور از بریتانیا درخواست کرد که سهام خود در OneWeb را بفروشد. در واقع مدیران وان وب قصد داشتند تا با این اقدام اثبات کنند که ماهواره‌های آنها برای اهداف نظامی استفاده نمی‌شوند. OneWeb در نهایت مجبور شد تا برای پرتاب ماهواره‌های خود با شرکت رقیبش یعنی SpaceX وارد همکاری شود تا بتواند مابقی ماهواره های نسل اول خود را به فضا پرتاب کند.

دو شرکت وان وب و یوتلست همچنین اعلام کرده‌اند که پس از ادغام مورد انتظار، دولت بریتانیا «سهم ویژه» در OneWeb و همچنین حقوق انحصاری شرکت را حفظ خواهد کرد. این موارد به دولت در کنترل امنیت ملی بر روی شبکه و حق وتو بر روی برخی تصمیمات، مانند محل استقرار دفتر مرکزی OneWeb را خواهد داد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۵۲:۵۹ توسط:مهیا امینی موضوع: نظرات (0)